Hoe krijg je meer STEM in de klas? (tip voor leerkrachten!)

Speciaal voor leerkrachten hebben we twee lezingen die je inspiratie én goesting geven om STEM (science, technology, engineering, mathematics) in je klas te brengen. Op het einde krijg je ook een drankje van ons. Zomaar. Omdat we leerkrachten nu eenmaal geweldige mensen vinden.

STEM in de klas: dat kan niet iedere leerkracht spelenderwijs!

STEM zit enorm in de lift en de leerkracht moet zijn of haar lessen steeds “STEMmiger” maken. Omdat er niet echt duidelijke richtlijnen zijn, hebben sommige leerkrachten wat drempelvrees en daarnaast komt de nadruk te vaak op de T van techniek te liggen. Hoe doe je dat dan? STEM in de klas brengen?

Patrik Claes van Spelenderwijzer vzw geeft al jaren STEM workshops en demo’s op scholen en daarbuiten, en vertelt tijdens deze lezing in een notendop hoe jij je leerlingen spelenderwijs leert om de wereld te verkennen vanuit de basisbeginselen van STEM. Verwacht veel praktische tips waarvan je zelf zin van krijgt om aan de slag te gaan!

De Wetenschapsbattle: een uniek feest voor de hele lagere school

We horen overal dat we meer aandacht moeten besteden aan STEM en wetenschap, maar hoe begin je daar als lagere school aan? De Wetenschapsbattle biedt dé oplossing. Het dompelt de hele school onder in wetenschap en creëert een onvergetelijke ervaring voor de kinderen én leerkrachten.

Hoe? Door vijf wetenschappers hun onderzoek te laten voorstellen voor alle kinderen van het eerste tot het zesde leerjaar. De kinderen organiseren de battle volledig zelf en stemmen voor de beste presentatie.

Hans Van de Water, bedenker en organisator van de Wetenschapsbattle, vertelt ons hoe het werkt en hoe je als lagere school kunt deelnemen. Meer info: wetenschapsbattle.be.

2019 voorstelling